Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
For et par år siden begyndte Sanne Sigaard Hansen
og hendes medvejleder at stille spørgsmål ved skolens brug af
specialundervisning i matematik.
”Vi var i tvivl om effekten af den daværende
indsats med matematikløft udenfor klassen, eftersom eleverne vendte tilbage til
den samme undervisning, som de havde svært ved”. De overvejede, om resurserne måske
ville være bedre brugt på en indsats i klassen, skriver hun i sit
diplomprojekt fra Københavns Professionshøjskole.
Desuden havde hun i forbindelse med
matematikstøttetimer til en gruppe elever i to 7.-klasser observeret, ”at kun
en meget lille gruppe af eleverne generelt var aktive i problemløsning af
opgaver. De øvrige elever imiterede, lavede overspringshandlinger mv., og de
svageste elever havde nærmest ikke deltagelsesmuligheder”.
Dette var særlig
tydeligt, når der var gruppearbejde, og derfor lavede Sanne Hansen forud for
projektet små forsøg med undervisning, der inddrog lodrette whiteboard tavler
i problemløsningsopgaver i grupper. Her så hun, at eleverne deltog mere aktivt,
også de svageste.
I projektet undersøger og analyserer hun en understøttende indsats
hun og hendes matematikvejlederkollega gennemførte i indskolingen på deres
skole i 2022/2023. Problemformuleringen lyder:
”Hvordan kan jeg som matematikvejleder udvikle
praksis i samarbejde med mine kolleger, herunder den understøttende
undervisning med brug af lodrette tavler og åbne opgaver, så alle elever får
lige deltagelsesmuligheder og tænker matematik?”
Building
Thinking Classroom
Sanne
Hansen refererer den canadiske professor i matematik didaktik Peter Liljedahl,
der har udviklet en metode til at gentænke undervisningsrummet for at øge
elevernes tænkning i matematik. I den planlæggende del af den understøttende
undervisning har hun særligt taget udgangspunkt i tre faktorer, som Liljedahl
kalder ”opgaver”, ”gruppedannelse” og ”arbejdsrum”.
I
forhold til opgaver finder han det afgørende, at eleverne arbejder med
problemløsningsopgaver for at udvikle tænkning, og gode problemløsningsopgaver
er ifølge ham opgaver, som gør, ”at eleverne bliver nødt til at tænke, de
bliver nødt til at eksperimentere, afprøve og også fejle samt bruge deres
viden på nye måder”, skriver Sanne Hansen.
Opgavetyperne grublere,
korttricks, virkelighedsnære opgaver både motiverer eleverne og lfår
dem til at tænke – og fælles for dem er også, at de har det Liljedahl kalder low floor og high ceiling.
”Low floor betyder, at alle elever umiddelbart
kan gå i gang med den viden, de har. High ceiling betyder, at opgaver kan have
en tvetydighed, flere løsninger og muligheder for udvidelser”.
En anden faktor, der
kan fremme elevernes tænkning i matematik, er den måde læreren danner grupper. Grupperne
skal være tilfældige, mener Liljedahl, for hvis lærerne fx laver grupper ud
fra faglige og sociale begrundelser, kender eleverne på forhånd deres rolle,
og hans forskning viste, at ”80 procent af eleverne gik ind i gruppearbejdet
for at følge med og altså ikke for at tænke selv”.
De lodrette tavler, der
bruges i problemløsningen, udgør den faktor, der hedder ”elevernes arbejdsrum”.
Liljedahls forskning viser, at ” elever tænkte i længere tid, diskuterede mere
matematik og holdt ud, selvom opgaverne var svære”, når de brugte de lodrette
tavler – og eleverne kunne ikke på samme måde sidde og gemme sig i klassen.
Forskellige erfaringer i 1. og 3. klasse
Sanne Hansen har interviewet fire lærere efter at have gennemført
understøttende undervisning i matematik deres 1.- og 3. klasser. ”Fokusgruppeinterviewene
viste, at lærerne havde været meget begejstrede for undervisningen i de åbne
opgaver for så vidt, det gjaldt elever, der ikke havde vanskeligheder i
matematik”. Begge årganges lærere fortalte, at eleverne var meget motiverede
og aktive, og at de virkeligt fik tænkt matematik undervejs i processen.
Men i
forhold til de svageste elever, var lærernes opfattelse meget forskellige. ”Det er det med at arbejde
undersøgende... det med at arbejde systematisk. Det vil sige, så skal du faktisk
også have et vist fagligt niveau... Hvis ikke du har et vist niveau af
færdigheder, så bliver det svært. Så løser du bare et eller andet, famler
lidt i blinde, men til hvad?”, fortalte en af lærerne fra 1. klasse.
Lærerne
fra 3. klasse var positivt overraskede i forhold til de svageste elever og gav
udtryk for, ”at de åbne opgaver netop tilgodeså de svageste, og de åbne
opgaver gav svage elever større motivation og deltagelsesmulighed i
undervisningen”. En af lærerne fremhævde blandt andet motivation:
”Hans kompetencer kommer
meget mere til udtryk, når vi arbejder undersøgende, og at han får jo en
meget større selvtillid inden for matematikken. At – okay - matematik er ikke bare at lægge tal sammen og
trække fra. Altså, det er jo ikke bare algoritmer.”
Tilfældige grupper fremmer
tænkning
Alle fire lærere fortalte, at de observerede en positiv effekt både på
gruppearbejdet og socialt i klassen, når de brugte tilfældige grupper i de
undersøgende opgaver. En af lærerne fra 1. årgang var derfor begyndt at
benytte det i klassen generelt, også i andre fag, skriver Sanne Hansen.
Læreren fortalte:
”De
ser hinanden som personer på en anden måde og ikke kun, hvordan de er ude i
frikvartererne, men også de kan bruge hinanden matematisk på en anden måde
altså finder ud af, hov du er egentlig ikke så dårlig, som jeg måske gik og
troede”.
En anden af lærerne havde mere fokus på tilgangen til problemløsningen,
når de arbejdede i tilfældige grupper: ”Det er ret fedt
at de får lov til at arbejde i tilfældige grupper, fordi det gør, at de går
ind i det uden egentlig at have sådan den store ide, om hvad kommer der til at
ske... Indstillingen til at de skal arbejde i tilfældige grupper gør, at de
måske tænker mere. Det er undersøgelsen, der er vigtig.”
Sanne
Sigaard Hansen konkluderer på baggrund af analysen af den
understøttende undervisning, at hun har fået skabt et godt udgangspunkt for udvikling af undervisningen i indskolingen – og at der er blevet tænkt en masse
matematik – også hos de svage elever.
Men hun peger på en række
udviklingsmuligheder, der blandt andet indebærer et samarbejde med lærerne om
at ændre den ”didaktiske kontrakt” fra, at det er læreren der stiller opgaverne
og har svarene til, at det er eleverne, der selvstændigt skal undersøge og
finde løsninger – og altså tænke mere matematik.